The Pogo Stick

Pop in and share your obsession!

Tuesday, October 10, 2006

Πολιτισμική και οικονομική εκμετάλλευση



Eκατοντάδες χιλιάδες νέοι που, μέσα από ένα σύστημα παγίδα, διασκορπίζονται ατάκτως σ' όλη τη χώρα, αποδομώντας την κανονική ζωή τους, σε αφιλόξενα και αδιάφορα μέρη, σαν σπόροι σ' εγκαταλειμμένα χωράφια. Παιδιά από το Παγκράτι και την Καλαμαριά στα Γρεβενά, την Άρτα και την Κομοτηνή, παιδιά από τα Τρίκαλα, το Αργοστόλι και τα Γιάννενα στο Ρέθυμνο, την Καλαμάτα και τη Ρόδο, σε σπίτια-κελιά, χωρίς θέρμανση, χωρίς φίλους, με ένα ψυγείο, μια τηλεόραση κι ένα στενό κρεβάτι. Και συχνά χωρίς ταίρι για ζευγάρωμα, σε μικρές πόλεις, σε σχολές μόνο με αγόρια (κυρίως τεχνικές) ή μόνο με κορίτσια (όπως νοσοκόμων, γραμματέων κ.τλ.). Συναισθηματική ερημιά. Ένα μαζικό ξεσπίτωμα-σπίτωμα νέων που όμοιό του δεν έχει γνωρίσει η Ελλάδα ούτε στα χρόνια της μαζικής μετανάστευσης. Οι παρέες διαλύονται, οι γειτονιές μαραίνονται, οι πόλεις αδειάζουν από τα δικά τους παιδιά, οι οικογένειες αιμορραγούν ψυχολογικά και οικονομικά. Χιλιάδες παιδιά σε τόπους και με ανθρώπους που δεν στεργιώνουν.
Παιδιά εξόριστα, στις καλύτερες ηλικίες, παραπεταμένα σε 42 νομούς, για ένα χαρτί αντάξιο του χαμηλού επιπέδου σπουδών και άνευ ιδιαίτερης αξίας στην αγορά εργασίας από σχολές που ιδρύονται με το τσουβάλι και ανωτατοποιούνται άνευ προδιαγραφών για λόγους πελατειακούς.
Μέσα σ' έναν λαβύρινθο σχολών και πόλεων, οι νέοι παραδίδονται στο τέρας τής γραφειοκρατίας. Πολιτικές παιδείας από μια, ανεξαρτήτως χρώματος, καθυστερημένη πολιτική εξουσία, που φορτώνει στις πλάτες του νεολαίου και του μισθοδίαιτου γονιού, το βάρος όχι μόνο για την παρεχόμενη εκπαίδευση, αλλά και για την οικονομική και κοινωνική τόνωση της παρακμάζουσας και γηράσκουσας επαρχίας. Ένας συγκαλυμμένος κεφαλικός φόρος υπέρ τρίτων που επιβάλλεται με έμμεσο, αλλά απολύτως καταναγκαστικό τρόπο, σε όσους θέλουν να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Αφού, αντί να μεταρρυθμιστεί η αποτυχημένη πολιτική για την ενδυνάμωση τής επαρχίας, μεταφέρονται εκεί τεράστιοι πόροι από το περίσσευμα και το υστέρημα χιλιάδων οικογενειών σαν να είναι αυτές υπαίτιες για το τέλμα της υπαίθρου. Η αληθινή φρικαλέα μορφή της περίφημης αποκέντρωσης και αναζωογόνησης της «άλλης Ελλάδας». Να αιμορραγεί ο ένας για να ψευτοζεί ο άλλος. Γιατί, εννοείται, ότι δεν πηγαίνουν τα παιδιά των πλουσίων στο Μεσολόγγι, στην Τρίπολη και την Ιεράπετρα να σπουδάσουν μελισσοκομία και ιχθυοκαλλιέργειες. Εξάλλου, αν τους τύχει, με λάδωμα κάνουν μια καλή μεταγραφή στο κέντρο.




Στη χώρα που η παιδεία συνταγματικά παρέχεται δωρεάν, οι πολιτικοί την έχουν καταντήσει το ακριβότερο αγαθό πρώτης ανάγκης για τους ασθενέστερους, οι οποίοι θα έπρεπε να διαθέτουν πιο παραγωγικά το περιορισμένο εισόδημά τους. Θύματα και αιχμάλωτοι της παραπαιδείας και της παρασιτικής οικονομίας, με τους γνωστούς μισθούς μερικών εκατοντάδων ευρώ, χρειάζονται 800 ευρώ το μήνα για κάθε τους παιδί. Και είναι κυρίως τα βαθμολογικά αδύνατα παιδιά που υφίστανται την πιο αφόρητη πολιτισμική βία, τόσο του ξεριζωμού από το οικείο περιβάλλον όσο και του εξαναγκασμού να σπουδάζουν σε υποβαθμισμένες σχολές άσχετες από τις επιθυμίες, τις κλίσεις και τις ανάγκες τους, με τεράστιο οικονομικό και ψυχολογικό κόστος για ολόκληρη την οικογένεια. Μετά το παλούκι τού φροντιστηρίου, ο προκρούστης της επαρχίας.
Η απεριόριστη εισαγωγή φοιτητών σ’ αυτά τα παραρτήματα, που προβάλλεται σαν σημαία ευκαιρίας για όλους, αποτελεί ανυπόφορη σπατάλη δυνάμεων. Και η παραπέρα μαζικοποίηση με βαθμούς που αγγίζουν τα όρια της λευκής κόλας, επιτείνει το φαινόμενο της απαξίωσης και ενισχύει τον εθισμό της κοινωνίας σε αρρωστημένες καταστάσεις.
Η Ελλάδα των κάθε λογής εκσυγχρονιστών. Η δήθεν ευρωπαϊκή. Της τουριστικοφοιτητικής ανάπτυξης με πολίτες προσωρινής διαμονής. Χωριά και πόλεις εξαρτημένα από τους περαστικούς και χρήμα φέροντες....
Το μόνο που έχω να προσθέσω είναι ότι και εγώ ειμαι ένα θύμα αυτών των καταστάσεων και αυτής της μαλακισμένης πολιτικής που προσπαθεί όχι μόνο να μην φτιάχνει υγιεις καταστάσεις παραγωγικότητας, αλλα το μόνο που κάνει, είναι να φτιάχνει πυρήνες δηθεν ανάπτυξης, σε πόλεις τις επαρχίας με τα κάθε λογής ΑΕΙ ή ΤΕΙ, μόνο και μόνο για να ανακυκλώνει την εσωτερική "ανάπτυξη" και όλοι να βγάζουν κέρδος χωρίς πραγματικά να παράγουν τίποτε (Βλέπε νοικια ,ταβέρνες, φαγάδικα, λιανικό εμπορίου κ.λ.π).
Η λογική της αποκέντρωσης με κάθε μέσο ή η πελατιακή σχέση με την επαρχία, τελικά πόσο θα κρατήσει?
Μέχρι που θα φτάσουν τα κοινωνικά προβλήματα που δημιουργεί?

8 Comments:

  • At Thursday, October 12, 2006 12:20:00 AM, Blogger menios said…

    Απο Γαλερα (www,galera.gr) κυκλοφορει καθε πρωτη πεμπτη του μηνα μπορεισ να τη βρεισ και τώρα γιαυτο το μηνα. Γραφουν αποκλειστικα κομικογράφοι σκιτσογράφοι καταπληκτικα άρθρα ενα και ένα.
    Όντως έτσι είναι τα πράγματα αν θυμηθω και εγώ τα δικά μας... άλλα θέλαμε άλλα κάναμε αλού βρεθήκαμε και αν κρινω απο την κατάσταση μας καμία απόσβεση κανένα αντίκρισμα για τα πτυχία μας και αυτό συμβαίνει στους περισσότερους...και να δεις που ο άλλος ο γιαπις δήθεν σκώληκας αρειανος παιδί του λαου θα μας την πει στα σίγουρα...
    Ε....οικοδεσπότης σε έφαγε η μαρμάγκα???
    To Blog δεν θα πεθάνει ποτέ κουφάλα νεκροθάφτη...

     
  • At Thursday, October 12, 2006 11:16:00 AM, Blogger kyuss said…

    ...υπακούωντας στα προκλητικά κελεύσματα του κροκόδειλου, επανακάμπτω δριμύτερος για να ανάψω τα αίματα (?!)

    Ένα πρώτο σχόλιο για το άρθρο είναι ότι δε λέει πως και για όσους έρχονται από την επαρχία στην πόλη η κατάσταση δεν είναι πολύ καλύτερη, όσον αφορά την διαμονή, το γενικότερο κόστος, την αγαμία, τις όποιες παρέες διαλύονται πίσω, κ.λπ.

    Φυσικά μια μεγάλη πόλη σου προσφέρει περισσότερα όπως ο κροκόδειλος και εγώ ξέρουμε, αλλά γενικά το άρθρο είναι μάλλον γραμμένο από κάποιο ολίγον τι "μαλακούλη" από την μεγάλη πόλη που βρέθηκε ξαφνικά στα Γρεβενά και λάλησε...

    Φυσικά και οι επαρχιακές σχολές δεν προετοιμάστηκαν κατάλληλα και έγιναν με λανθασμένη ιδέα για την ανάπτυξη της επαρχίας. Άρα το 10άρι ως βάση εισαγωγής θα τους αναγκάσει ίσως να αναπροσαρμόσουν τα προγράμματα σπουδών και να κάνουν κάτι πιο σχετικό με αυτό που θέλει η αγορά? (μη βαράτε ρε!).

    Στην Κοζάνη, το ΤΕΙ λέει ότι ήδη έχει κάνει μια τέτοια αλλαγή, δεν ξέρω αν θα πετύχει, αν το ΤΕΙ έχει αρκετή αυτονομία (αλλά και τεχνογνωσία και πόρους και και και....) ώστε να κάνει αυτό που θέλει....προς το παρόν είναι μάλλον συγχώνευση σχολών, π.χ. γίνεται το Φυτικής και Ζωικής Παραγωγής ένα τμήμα από τα προηγούμενα 2

    [ο τζίρος πάντως του μαγαζιού που δουλεύει ο Μήτσος αναμένεται να υποστεί καθίζηση...]

    Στην επαρχία υπάρχουν παραδείγματα σχολών που είναι αξιόλογες, τουλάχιστον έχουν καλό όνομα, βλέπε Παν. Κρήτης και Πατρών...για ποιο λόγο αυτές τα κατάφεραν? Μάλλον χάρη σε καλύτερο σχεδιασμό και σε περισσότερο "μεράκι" (?) από τους καθηγητές- πρυτάνεις (?)

    Και εγώ είδα την εκπομπή του Παπαχελά και μπορώ να πω ότι ήταν και κάπως συγκινητική, πραγματικά και τα 2 παιδιά ήταν πολύ συμπαθητικά...[ο 2ος εισακτέος ήταν που πήγε Yale πάντως]

    ...όπως είπε και ο Παπαχελάς, θα πουν οι φοιτητοπατέρες και οι λοιποί προοδευτικοί ότι προωθεί το αμερικανικό μοντέλο ο Alexis...αλλά η αλήθεια είναι ότι η σύγκριση είναι καταλυτική...ακόμη και αν το μοντέλο είναι τόσο διαφορετικό

    Τραπεζάκια με φοιτητικές παρατάξεις που αναλαμβάνουν με το αζημίωτο (ψήφος) να σε καθοδηγήσουν στα πρώτα βήματα στη σχολή, αφίσα, πανώ και μιζέρια...

     
  • At Thursday, October 12, 2006 2:36:00 PM, Blogger menios said…

    Το πρόβημα δεν ειναι αν οι σχολές είναι καλες σαν οργάνωση, λες για φυτικής παραγωγής αν δεν κάνω λαθος, τι θα κάνει κάποιος παίρνοντας το πτυχίο της φυτικής είτε είναι ΑΕΙ είτε ΤΕΙ το βάζει στον κ... του..
    να αναφέρω και άλλες σχολές? ζωικής, τουριστικών, μαρκετίστικα τει-αει βλέπε Εδεσσα, και φυσικά όλες οι καθηγητικές σχολές.Ακόμα και τα πολυτεχνεία έχουν πρόβλημα!
    Όταν ανοίγει στην Τρίπολη για π.χ αει φιλολογίας όταν οι φιλόλογοι είναι πάρα πολλοί τότε κανείς καταλαβαίνει ότι μιλάμε για καθαρά πελατιακή σχέση φτιάξε μου πανεπιστήμιο (φτηνό στην συγκεκριμένη περίπτωση έδρανα και γραφεία το κόστος..) ή τει μήπως και ο τόπος πάρει τα πάνω του! Συμφωνούμε με αυτήν τη λογική δηλ να κάνουμε μια σχολή στην έδεσσα για να αναπτυχθεί ο τόπος? Ποιοι θα βγάλουν λεφτα από την όλη ιστορία? Ιδιοκτήτες ακινήτων φαγάδικα και κάποια μπαρ. Τι θέσεις εργασίας μπορούν να προσφέρουν αυτές οι επιχειρίσεις ποιοτικές όχι φυσικά άρα από ένα τέτοιο εγχείρημα εγώ δεν βλέπω καμία ανάπτυξη.
    Αντί να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε βιομηχανικές ή βιοτεχνικές μονάδες και να εκμεταλλευτούμε το δυναμικό του τόπου πάμε και φτιάχνουμε σχολές για να μετακινήσουμε κομματι του πληθισμού από το ένα μέρος στο άλλο συντηρώντας ένα σύστημα παιδείας που έχει αποτύχει παταγωδώς.
    Αυτό είναι το ένα σκέλος το άλλο είναι η μετακίνηση μέρους των νέων ανθρώπων σε άλλα μέρη χωρίς το αναμενόμενο αποτέλεσμα! Πληρώνει ο γονέας ένα κάρο χρήματα για τον γιο ή την κόρη χωρίς αντίκρισμα ενώ θα μπορούσε να τα επενδύσει σε κάτι άλλο για να βοηθήσει τα παιδιά του και μάλιστα στον τόπο του...
    Εσύ δεν θα χάσεις τη δουλειά σου αν οι επιχειρίσεις και η βιομηχανία πανε κατα διαόλου? ή δεν θα πας πολύ καλύτερα αν η πολιτεία βοηθούσε περισσότερο την ανάπτυξη σε αυτές τις περιοχές επιχειρήσεων και όχι άχρηστων σχολών?

     
  • At Thursday, October 12, 2006 5:55:00 PM, Blogger kyuss said…

    [άσχετο: ρε κροκόδειλε, γιατί δεν βάζεις το τίτλο του άρθρού σου εκεί που λέει subject????}

    προφανώς, συμφωνώ ότι πρέπει να αλλάξουν τα αντικείμενα των σπουδών, οι τίτλοι που παρέχονται κ.λπ. Αυτά τα λέγαμε χρόνια πριν όταν ήμασταν φοιτητές---για τις καθηγητικές σχολές που πρέπει να κλείσουν, κ.λπ.

    (βέβαια οι καθηγητικές σχολές από ότι βλέπω αρχίζουν και πάλι να έχουν ζήτηση γιατί με την ανεργία και την ανασφάλεια που μας δέρνει, όλοι θέλουν να βολευτούν στο δημόσιο ακόμη κι αν περιμένουν να περάσουν από κανά 2-3 ΑΣΕΠ πριν, έστω και με τα ψίχουλα του καθηγητή + κανά φροντιστήριο + 3 μήνες διακοπές.......)

    "Αντί να προσπαθήσουμε να φτιάξουμε βιομηχανικές ή βιοτεχνικές μονάδες"

    ...ποιος θα τις φτιάξει τις μονάδες ρε μένιο, το κράτος το ίδιο? [Έφυγε ο αράπης, θα έχουμε εσένα τώρα????]

    Υποτίθεται κίνητρα δίνονται από το κράτος αλλά

    α) είναι και οι έλληνες επιχειρηματίες πολύ βολεψάκηδες και δεν ρισκάρουν,

    β) αλλά και πως να ρισκάρουν όταν είναι όλο το παιχνίδι τόσο στημένο στο εσωτερικό που δεν υπάρχει περίπτωση να βγει κανένας νέος επιχειρηματίας με την αξία του και

    γ) για τον ευρύτερο ευρωπαικό και παγκόσμιο ανταγωνισμό δεν φτουράμε- κακά τα ψέματα, είμαστε πολύ λίγοι (πλην εξαιρέσεων)

    Πάντως για να ξαναγυρίσουμε στο αρχικό θέμα: Δεν είναι απαραίτητα κακό να υπάρχουν επαρχιακές φοιτητικές πόλεις....στο εξωτερικό είναι πραγματικότητα---αλλά δεν μπορεί να είναι όλες οι επαρχιακές πόλεις φοιτητικές! Ας διαλέξουν με σωστά κριτήρια και όχι με όρους "πολιτικής εκδούλευσης" μια πόλη για να στήσουν ένα σοβαρό πανεπιστήμιο που να έχει λόγους να μένει ο αξιόλογος καθηγητής/ φοιτητής/ βιομηχανία κ.λπ.

     
  • At Friday, October 13, 2006 1:22:00 AM, Blogger menios said…

    [άσχετο: ρε κροκόδειλε, γιατί δεν βάζεις το τίτλο του άρθρού σου εκεί που λέει subject??
    Δεν σε πιανω μαλλον κατι εχω κανει λαθος τι??
    με αδικεις ομως με τετοια κριτικη...
    συμφωνω οτι δεν δινει κινητρα το κρατος αλλα και τι να γινει? Δηλαδη η πολιτική αυτη δεν βγάζει πουθενα ετσι και αλλιως. Αραπης δεν ειμαι και το ξερεις αλλα εσυ σαν γονεας θα ηθελες τωρα που ξέρεις, να παει το παιδί σου σε μια ότι να ναι σχολη μονο και μονο για να πάει?
    Όλα είναι φαύλος κυκλος δεν πρέπει να ξεφύγουμε από αυτόν?
    Πέραση οι καθηγητικές σχολές δεν έχουν, επειδή υπάρχει ο ΑΣΕΠ και τι να λέει και μέχρι να περάσεις τι θα κάνεις?
    κιαν δεν περάσεις θα έχεις σπαταλήσει την δουλειά σου και την ψυχική σου ηρεμία σε κάτι τέτοιο...??
    Δηλ αν δεν παιρνούσε η Μαρία και η Ιουλία μετά απο 4-5 ΑΣΕΠ τι θα λέγαμε??
    Πρέπει να βγάζω το μήνα 2000 για να καλύψω τους 14 μισθούς που πέρνουν στο δημόσιο γιατίεγώ πρέπει να δουλεύω 9 μήνες. Ξέρεις πως είναι να βγάζεις τόσα λεφτά το μήνα με ιδιαίτερα που δεν σε πληρώνουν στην ώρα τους με φροντηστήρια που σε πληρώνουν με καθυστέρηση 1 μήνα κ.λπ? Τάξέρεις από τη Ιουλία...
    Για να βγάλω τόσα πρέπει να δουλεύω 7 μέρες τη εβδομάδα όλη μέρα και αν βρω δουλειά γιατί μπορεί σήμερα να πήγα για coffee αλλά δεν έχω να κάνω ιδιαίτερα μεταλυκιακούς γιαυτό πήγα...έχει διαφορά..
    Τελικά έπρεπε να περάσουν 2-3 χρόνια για να καταλάβω ότι αυτή η δουλεία είναι από τις πιο κακοπληρωμένες!
    Τελικά η ουσία είναι κίμητρα για ανάπτυξη ή φτιάχνουμε διάφορά μόνο και μόνο για να λέμε ότι κάνουμε κάτι??

     
  • At Friday, October 13, 2006 10:35:00 AM, Blogger kyuss said…

    [άσχετο: ρε κροκόδειλε, γιατί δεν βάζεις το τίτλο του άρθρού σου εκεί που λέει subject????]

    έχει field όπου βάζεις τον τίτλο ώστε να μη φαίνεται untitled το άρθρο

     
  • At Friday, October 13, 2006 10:41:00 AM, Blogger kyuss said…

    Φυσικά δεν είσαι Αράπης...Αράπης είναι μόνο ένας και τον χάσαμε εξαιτίας της κρίσης παράνοιας που χτύπησε τον kapetank

    Για τις καθηγητικές σχολές και τις ακαδημίες είναι γεγονός ότι αυξάνονται οι βάσεις, δηλ. η ζήτηση τους. Εκτός αυτού όπως ξέρεις υπάρχουν και κάποιοι που δίνουν για κατατακτήριες σε ανάλογες σχολές στα 30 τους...

    Ο ΑΣΕΠ σαν σύστημα είναι καλύτερος από την επετηρίδα...νομίζω αυτό μπορεούν να το επιβεβαιώσουν άνθρωποι του κύκλου μας

    Για τα φροντιστήρια όπως καταλαβαίνω είναι μια άρρωστη κατάσταση που δυστυχώς είναι απαραίτητη με τον τρόπο που γίνονται τα μαθήματα και ΚΥΡΙΩΣ οι εξετάσεις...επίσης μια κατάσταση που το κράτος ανέχεται γιατί είναι βαλβίδα εκτόνωσης για τους άνεργους καθηγητές

    ____________________________________

    Καλά όλα αυτά αλλά με ον Πάνθραξ τι γίνεται δεν μας λες?

     
  • At Friday, October 13, 2006 12:15:00 PM, Blogger menios said…

    με τον PANTRAX είμαι λιγο πικραμένος αλλα θα επανέλθω δημήτριος...
    Ο Beniskos που είναι τον έφαγαν μπμπεσικα οι μαφιόζοι στα σύνορα?

     

Post a Comment

<< Home